‘sacrée, beaucoup de Sainte Marie et un peu de profane’ met Ina Boersma, Daphne van Zundert en Bert Augustus

« Terug naar concerten

  • Datum/Tijd: 20/09/2024 15:00 - 16:00

Op vrijdag 20 september sluiten we de zomer af en luiden de herfst in met een prachtig vrijdagmiddagconcert “sacrée, beaucoup de Sainte Marie et un peu de profane”. De veelzijdige musici Ina Broersma, Daphne van Zundert en Bert Augustus hoort en ziet u in verschillende rollen in een mooi en uitdagend muzikaaal programma.

Na haar orgelstudie (1989) bij Bert Matter deed Ina Boersma een schoolmuziekstudie waarbij zij haar eerste zanglessen ontving van Cornelia van der Horst en Caspar van der Vinne. Ondanks de keuze om een aantal jaren hoofdvak viool te studeren bij Joan Berkhemer, bleek haar grootste passie toch zingen. Zij ontmoette Elisabeth Cooijmans die haar opleidde tot zangeres. Max van Egmond hielp bij het barokrepertoire.
Ina Boersma is regelmatig te horen als soliste bij oratorium- en operaconcerten. Haar repertoire is uitgebreid. Naast de oratoria van Bach en Händel, zingt zij graag werken van Brahms, Verdi, Mahler en Wagner. In december 2008 won zij de Rabobank Burgemeester de Bruin prijs van de gemeente Rheden.

Daphne van Zundert studeerde in 2023 af voor de bachelor klassieke zang aan de Academy of Music and Performing Arts (Tilburg) bij hoofdvakdocenten Margriet van Reisen en Sinan Vural. Momenteel volgt zij de pre-masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) bij Noa Frenkel. Tijdens haar opleiding zong ze de operarollen Dido (Dido & Aeneas, Purcell) en Ottavia (L’Incoronazione di Poppea, Monteverdi). Verder heeft ze veel liedrepertoire gezongen op verscheidene podia. Ook zong zij de alt solo’s in oratoria, waaronder het Requiem van Mozart en het Gloria van Vivaldi. Haar muzikale reis begon echter toen ze op haar negende blokfluitlessen bij Eleanor de Groot nam, bij wie zij nog altijd lessen volgt. Haar eerste solo rol op de blokfluit vervulde zij op haar elfde toen zij een Partita van Telemann met basso continuo begeleiding uitvoerde.

Bert Augustus werkte sinds 1989 als campanoloog bij klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts te Asten en is nog steeds betrokken bij het bedrijf en het Museum Klok&Peel. Hij studeerde natuurkunde, orgel, theorie der muziek en beiaard. Sinds 2002 is hij de Titularis van het Smitsorgel (1839) in Sint-Oedenrode. Sinds 2011 is hij beheerder van het Smitsorgel (1838) in Deurne.

 

Programma (kleine wijzigingen mogelijk):

C. Monteverdi (1567-1643) Sancta Maria
Ina Broersma & Daphne van Zundert: zang; Bert Augustus: orgel

C. Huygens (1596-1687)
1. Proba me
2. Vous me l’aviez bien dit
Bert Augustus: klavecimbel; Ina: zang

F. Couperin (1668- 1733) uit ‘L’art de toucher le clavecin’
Troisième Prélude
Ina Broersma: klavecimbel

A. Guilain(1680- 1739) Uit ‘Pièces d’orgue pour le Magnificat sur les huit tons différents de l’église’
Suite du deuxième ton
1. Prélude
2. Tierce en taille
3. Duo
4. Basse de Trompette
5. Trio de flûtes
6. Dialogue
7. Plein de Jeu
Bert Augustus: orgel

W.A. Mozart (1756-1791) Kirchensonate in C KV328 (217)
Bert Augustus en Ina Broersma: orgel

J.G. Rheinberger (1839-1901) Sancta Maria
Daphne van Zundert: zang; Ina Broersma: orgel

B.Wallek-Walewski (1885-1944) Agnus Dei
Daphne van Zundert: zang; Ina Broersma: orgel

H. Andriessen (1892-1981) La Vierge à Midi
Bert Augustus: orgel; Ina Broersma: zang

H. Andriessen (1898-1981) Maria-antifonen uit ‘Laudes Verspertinae’:
1. Alma redemptoris Mater (Advent – Maria Lichtmis)
2. Ave Regina Caelorum (Maria Lichtmis – Witte Donderdag)
3. Regina Caeli (Paastijd)
4. Salve Regina (Drievuldigheidszondag – Christus Koning)
Daphne van Zundert en Ina Broersma: zang; Bert Augustus: orgel

C. Ferrari (1975) Dantes Totentanz
Daphne van Zundert: zang; Ina Broersma: orgel